Je hebt dus besloten om van start te gaan met het Dukan dieet. Zoals je ondertussen wel weet wordt het dieet onderverdeeld in 3 fases, de eerste fase is de aanvalsfase. Deze fase moet je 5 dagen volgen als je minder dan 10 kilo wilt afvallen, of 10 dagen als je meer dan 10 kilo wil afvallen.

Het voornaamste doel van deze fase is het introduceren van goede eetgewoontes. De meeste mensen verliezen hierin ook het meeste gewicht. Na een tijdje gaat je lichaam wennen aan je nieuwe eetgewoontes en zal je meer geleidelijk gewicht verliezen.

De eerste dagen

De eerste dagen zijn de moeilijkste! Je zal niet alleen moeten vechten tegen je oude eetgewoontes, maar in veel gevallen ook tegen je verslaving aan suiker of chocolade. Het is voor je lichaam ook aanpassen, hierdoor kan je moe zijn en snel uitgeput raken.

Probeer om in deze fase niet extreem te sporten. De vermoeidheid verdwijnt meestal na 3 dagen, hierna kan je zelfs een energieboost voelen.

Eet minstens 3 maaltijden per dag, ga nooit met honger van tafel! Mensen die gewicht willen verliezen slaan wel eens een maaltijd over, dit doet echter meer kwaad dan goed!

Omdat je hoofdzakelijk proteïnen eet kan dit gepaard gaan met problemen met je stoelgang. Drink veel water om dit tegen te gaan.

Dieet regels

Je mag zoveel eten als je wilt zolang je enkel eet wat je mag eten.

Blijf wel steeds water drinken want het is belangrijk om uitdroging te voorkomen bij een eiwitrijk dieet als het Dukan dieet. Drink minstens 1,5 liter water per dag!

Haver is een zeer belangrijk ingrediënt van het dieet. Je moet minstens 1,5 eetlepels haver per dag eten, je mag kiezen hoe. Als pap of in yoghurt, .. Buiten het letten op je voeding is het belangrijk dat je 20 minuten per dag wandelt. 

Als je na de eerste 5 dagen geen gewicht meer verliest, ga dan over naar de cruisefase. Ook al was je van plan deze stap langer te volgen.

Wat mag ik eten?
  • Mager rundvlees, kalfsvlees of konijn, vermijd ribben.
  • Kip en kalkoen (zonder de huid).
  • Ham (mager).
  • Vis (behalve met olie, saus of uit blik).
  • Schelp-en schaaldieren.
  • Eieren (maximaal twee per dag, kijk uit met dooiers voor hoge cholesterol).
  • Zuivelproducten (minder dan 5% vet).
  • Zoetstoffen (niet op basis van fructose), azijn, mosterd, specerijen, kruiden, knoflook, ui (als specerij), citroensap (alleen als specerij, niet om te drinken), suikervrije ketchup (met mate) en suikervrije kauwgom.